Pagina's

woensdag 24 juli 2013

Pasta con le sarde van Jamie of niet



Op weg naar huis wisselen mijn collega Jeannette en ik altijd uit wat we die avond gaan eten. Jeannette ging vanavond armeluispasta maken. Het was een recept van Jamie Oliver en het bevatte sardientjes en pijnboompitten. Maar dat recept ken ik, was mijn reactie. Ik ken het van een Libelle uit de jaren 80. Het stond in een kookbijlage en die heb ik nog steeds. Ik heb de pasta onlangs weer eens gemaakt en het smaakt nog steeds voortreffelijk. Het is een van oorsprong Siciliaans gerecht. Sicilianen waren arm, de ingrediënten zijn daarom eenvoudig en op Sicilië volop verkrijgbaar zoals verse sardines en ansjovis.
Dat was wel erg toevallig, we spraken af de recepten uit te wisselen zodat we ze konden vergelijken. Want of Jamie nu aan plagiaat heeft gedaan of niet, een goed recept is om te delen. Hieronder volgt mijn variant.

Ingrediënten voor 2 personen

2 of 3 knolletjes venkel
Zout
Olijfolie
1 ui
Ansjovis 1 blikje
Sardines 1 blikje
Handje rozijnen
Handje pijnboompitten (noten zoals hazelnoten of amandelen zijn ook lekker)
150 gram penne regatte

De venkel in een ruime pan met water koken. Als de knolletjes erg groot zijn snijd ik ze doormidden. Het fijne blad laat ik er gewoon aan zitten. Als de venkel licht gaar is de knolletjes uit de pan scheppen. De pan met water gebruik je om de penne te koken. De venkel snij je in kleine stukjes als hij een beetje is afgekoeld.

De uit fijn snijden en met wat olijfolie fruiten. De ansjovisfilet en de sardines toevoegen. Voorzichtig omscheppen. Daarna de fijngesneden venkel, rozijnen en pijnboompitten toevoegen.

Ondertussen de penne volgens het kookvoorschrift net gaar koken en bij de de vismassa voegen, nog enkele minuten laten sudderen en klaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten