Pagina's

donderdag 17 mei 2012

We zijn weer thuis



Brabant 2012, a set on Flickr.
Doorkijkje vanaf de  camping 

Over kamperen en de relatie tussen Brabant en Spanje.


We waren we een weekje in Noord-Brabant. Kamperen vlak bij mijn geboortestad Breda. Het was er geen weer voor en veel te koud. Maar zodra we ons geïnstalleerd hebben en ik mijn stoel uitklap daalt de rust neer. Genieten van het groen en vogels die volop fluiten. Kijk zelf maar eens naar deze foto. Of de foto hieronder van een zandverstuiving op de Vrachelse heide.





De Vrachelse heide
































kaartje van het legerkamp bij Terheijden








Spaanse verdedigingswerken bij Terheijden


Her en der in het landschap rondom Breda zie je resten van de 80-jarige oorlog. De opstand en de strijd van de Nederlanden tegen Spanje tussen 1568 en 1648. Het gaat om de belegering van Breda van 1624 tot 1625 onder leiding van de veldheer van Italiaanse afkomst, Spinola. Om de stad werden linies en legerkampen aangelegd om te voorkomen dat Breda bevoorraad kon worden. Het werkte, de stad moest zich vanwege de honger overgeven. Op een beroemd schilderij van Velasquez, is de overgave van Breda te zien. Dit hangt in het Prado in Madrid. Op de foto hierboven zijn de wallen te zien van het legerkamp bij Terheijden. Dit zo Hollandse plaatje van een dijk met molen heeft dus een onverwachte ontstaansgeschiedenis. Op de foto hieronder is een wal te zien iets verderop bij het Markkanaal. Als ik hier wandel in de modder dan hoor ik bijna de paarden snuiven en zie ik de rook van de kookpotten van de soldaten. Dan kun je maar beter in een caravan bivakkeren.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten