Pagina's

zondag 3 juni 2012

Moord en doodslag


De helft van alle verkochte boeken op dit moment is een thriller. Vroeger haalde je je neus op voor het genre. Met de boeken van John Grisham kwam daar een kentering in en sinds Nicci French en in Nederland bijvoorbeeld Saskia Noort, ligt een thriller op de bekende koffietafel.


Reden voor de thrillerfansite Crimezone een zogenaamde Canon van de Misdaadliteratuur samen te stellen. Zo vlak voor de zomer een goed moment. De canon bestaat uit 50 thrillers en misdaadromans, hieronder heb ik de eerste 10 geplakt.



1. Frederick Forsyth De dag van de Jakhals (The Day of the Jackal, 1971)
2. Scott Turow De aanklager (Presumed Innocent, 1987)
3. Agatha Christie Tien kleine negertjes (And Then There Were None, 1939)
4. Martin Cruz Smith Gorki Park (Gorky Park, 1987)
5. John Le Carré Spion aan de muur (The Spy Who Came in from The Cold, 1963)
6. Sir Arthur Conan Doyle De hond van de Baskervilles (The Hound of the Baskervilles, 1902) 

7. Patricia Highsmith Ripley, Een man van talent (The Talented Mr. Ripley, 1956)
8. Ira Levin Kus mij en sterf (A Kiss Before Dying, 1953)
9. Mario Puzo De peetvader (The Godfather, 1969)

10. Thomas Harris De schreeuw van het lam (Silence of the Lambs, 1987))


De eerste Nederlandse thriller staat op 26, Het gouden ei van Tim Krabbé, 1964. Een boek dat ik leerde kennen van de film Spoorloos. Een film waarbij je vergeet adem te halen en in dit geval het net zo benauwd krijgt als de hoofdpersoon.


Het NRC raadt ons in zijn boekenbijlage van afgelopen vrijdag aan vooral nummer 33 te lezen, tevens het oudste boek op de lijst. "Een prettig wijdlopige vertelling over hoe een nachtelijke ontmoeting met een hysterische in het wit geklede vrouw het leven van de jonge leraar Walter Hartright totaal overhoop haalt." Het gaat om: De vrouw in het wit (The Woman in White, 1860), van Wilkie Collins. 


Van de lijst van 50, voor zover ik ze gelezen heb, zou ik zeggen: neem nummer 33, Door het oog van de naald van Ken Follet (1978), mee op vakantie. Het boek speelt in het voorjaar van 1944. Tegen de achtergrond van een historisch gegeven opent de Engelse geheime dienst een klopjacht op een Duitse spion. Deze strijd eindigt op een afgelegen rotseiland, met vier onschuldige bewoners.


Ik ben benieuwd welk boek jij mij aanbeveelt voor mijn vakantie. Zo kunnen we elkaar een koffer vol moord en doodslag meegeven voor lange zomeravonden. Reageer je hieronder?


Ik werd getipt dat Vrij Nederland ook een thrillergids heeft uitgebracht.






2 opmerkingen:

  1. De VN-thrillergids is ook pas uitgekomen, misschien ook nog aardig om te kijken, wanneer ga je eigenlijk met vakantie dan ga ik nog wat bedenken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je voor reactie Eveline, je kunt hem los kopen zag ik op internet. Ik plak de link in mijn column. Ik ga pas in augustus met vakantie, maar het is natuurlijk ook heerlijk lezen in de tuin of balkon over een moord.

    BeantwoordenVerwijderen