Pagina's

woensdag 25 april 2012

Recept voor visrisotto


Had ineens zin om vanavond risotto te eten. Gelukkig lag in de diepvries nog een zak zeevruchten. De basis voor een lekkere visrisotto was daarmee gelegd. Ik had nog een courgette, tomaatjes en champignons en omdat dat me nog niet groen genoeg was een klein blikje erwten. Op de een of andere manier horen erwten in een risotto. Met wat geraspte kaas en veel peterselie. Het is helemaal opgegaan.

Ik gebruik een recept uit een boekje dat ik kreeg bij mijn eerste wok. Ik heb geen jaartal in het boekje kunnen vinden, maar het heet Het beste Wadjan/Wok kookboek. Als auteur wordt Fokkelien Dijkstra vermeld. Zag op internet dat het bij bol.com nog steeds te koop is voor 7 euro.

Ik heb het recept wel aangepast naar mijn eigen smaak en kookstijl (een beetje aanrommelen met wat je toevallig hebt). Meestal doe ik er geen groente in, maar serveer er een groen salade bij. Rode puntpaprika’s en een spaans pepertje maken het tot een kleurig gerecht.


Als je het wil proberen, ik heb het als volgt gedaan.

Tot slot de peterselie erop
Wat heb je nodig
Olijfolie of  vloeibare bakboter
Zak zeevruchten uit de diepvries (500 gr van AH)
Klein blikje bonduelle erwten
Knoflook fijngesneden
Ui fijngesneden
Courgette in blokjes
Champignons in partjes
tomaat in blokjes
½ liter bouillon
150 gr rijst
geraspte kaas
peterselie fijngesneden

Bereiden
Maak met een bouillon blokje in een halve liter kokend water de bouillon. Verhit de olie in de wok of pan. Fruit hierin de ui en knoflook. Bak vervolgens de champignons en courgette even mee. Doe de rijst in de pan en bak deze ook even mee, totdat ze glazig is. Overgiet dit mengsel met de bouillon en breng dit aan de kook. Voeg het vis mengsel en tomaten toe en laat de rijst in ongeveer 20 minuten gaar koken met de deksel op de pan.

Let wel op dat er voldoende vocht in je prutje blijft borrelen. Soms voeg ik wat water toe en soms als het wat nat lijkt te blijven haal ik de deksel van de pan.

Als de rijst gaar is geraspte kaas toevoegen en doorroeren. Tot slot de peterselie en je visrisotto ziet er lekker en gezellig uit.  Hier is alles opgegaan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten