Pagina's

vrijdag 6 april 2012

Tis Pasen

Gistermiddag op weg naar de fietsenkelder begon ik spontaan te zingen:
t Is Pasen zei de vink en zong een liedje van plezier.
En de merels op het dak, in hun beste zwarte pak, 
zongen ook al dat het Pasen was van tierelierelier.
Alle vogels zongen luid, boven alle klokken uit:
‘t Is Pasen 
Halleluja.



Een college liep met me mee en keek me meewarig aan. En tot overmaat van ramp kwam er ook nog iemand de lift uit. Maar ik dacht: vooral door blijven zingen, ik laat me niet kennen. Ik was blij met het begin van het paasweekende en de lente.



Dit liedje heb ik meer dan veertig jaar geleden geleerd op school. Volgens mij zijn er meer coupletten, maar die kwamen niet meer boven drijven. Ik heb ze ook niet op internet kunnen vinden. Zag wel dat ik meervoud van de merels heb gemaakt. In het oorspronkelijke lied van Jules de Korte was het er maar 
één, in zijn beste zwarte pak. 
Mijn collega kende het liedje niet, maar die had dan ook op een christelijke school gezeten. Wij zongen het in de kerk. Die tijd dus. Het eindigt met een halleluja, maar voor de rest is het vooral een lofzang op de lente en de levenslust. En dat maakt het, behalve de melodie, ook zo aanstekelijk. Het blijft in je hoofd hangen. Ik zong het nog toen ik thuiskwam. De kat vluchtte van schrik de trap op.
Ik wens iedereen een zalig Pasen en veel zin in het voorjaar toe.

4 opmerkingen:

  1. Dag beste Karien.
    >
    > Tiny en ik kennen jouw liedje TIS PASEN niet.
    > Wat wij wel kennen en wat we op Pasen veel zongen op de christelijke lagere school (1940-1945 oorlogs tijd), waren de volgende
    > liedjes, dit waren lofzangen over de opstanding en de lente.
    > Allebeide het begin van een nieuw leven, liedjes die in je hoofd blijven hangen
    > Pasen en lente geeft ons nog altijd een blij gevoel
    >
    > Lofzang over de opstanding, dat luide als volgt
    >
    > Er juicht een toon er klinkt een stem,
    > die galmt door gans Jeruzalem
    > Een heerlijk morgen licht breekt aan
    > , de zoon van God is opgestaan
    >
    > Daarna volgenden er nog enkele coupletten.
    > En omdat het lente was, zongen we er spontaan achteraan:
    >
    > Lofzang over de lente
    > TIS lente, lente het feestgeschal,
    > van lente, lente klinkt overal
    > Hoe geurt de wasem der berkenstruik,
    > Hoe zacht is de asem, van t'vriendelijk zuid
    >
    > De bijtjes dragen weer honing aan,
    > de tortels klagen, de kwartels slaan.
    > In wei en dreven, langs vlied en poel,
    > heerst vrolijk leven, is blij gewoel
    >
    > enz, enz.
    >
    > Zingen deden we overigens in de oorlog graag, we zongen op school zelf het Wilhelmus,
    > en vaderlandse liederen, wat eigenlijk verboden was, zingen was en is een vorm van therapie, die helpt om
    > moeilijke tijd door te komen
    > En omdat de ramen van het klas lokaal openstonden , zongen de buurtgenoten altijd spontaan mee,
    > het was echt een happening, van blijdschap en hoop .
    > En wij zongen 't luid, boven alle klokken uit
    >
    >
    > Dag Karien,
    > Onze paaswens : Voor jullie beiden een goede pasen toegewenst en tot ziens op maandag,
    > en blijf vooral spontaan zingen, ook al vlucht de kat, van schrik de trap op
    >

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, dat liedje ken ik ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 't Is Pasen zei de vink
    ’t is Pasen, zei de vink
    en sloeg een liedje van plezier
    en de merel op het dak,
    in zijn allerbeste pak,
    zong ook al dat het Pasen was
    van tiere liere lier.
    En de klokken luiden luid
    boven alle vogels uit.
    ’t Is Pasen, Alleluja.
    ’t Is Pasen, zei de wind
    en blies de wolken op de vlucht,
    en het zonnetje dat scheen
    dwars door alle nevels heen.
    De bloemen staken overal
    hun kopjes in de lucht.
    Alle dingen werden blij
    want de droefheid ging voorbij.
    ’t Is Pasen, Alleluja.
    ’t Is Pasen overal,
    voor alle mensen klein en groot,
    en met Pasen ieder jaar,
    dan vertellen wij elkaar
    dat Jezus wonderbaarlijk
    is verrezen van de dood.
    Hij kocht alle mensen vrij
    van de zond en slavernij.
    ’t Is Pasen, Alleluja.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hierboven de 3 coupletten van het liedje. Ik krijg het alleen op deze manier gepost, als ik er tabs tussen zet geeft ie aan dat het een ongeldige URL is.

    BeantwoordenVerwijderen