Pagina's

zondag 1 april 2012

Wie heeft het nog over Eefde?

Afb042Afb043Afb044

Eefde 2012, a set on Flickr.

Deze week is de herstelde sluis bij Eefde heropend. In een klein artikeltje ergens op een achterafpagina van de krant stond dit vermeld. Iedereen is Eefde al weer vergeten, maar begin januari stortte daar een sluis naar beneden en versperde een belangrijke vaarroute. Nu wilde het toeval dat ik in die week bij een vriendin op bezoek ging die vanuit de randstad naar Eefde was geëmigreerd. Eefde, ik had er nog nooit van gehoord. Maar mijn vriendin had gelijk, het is er fantastisch wonen.

In een technisch vakblad vond ik een uitgebreider verhaal over de heropening. En voor wie mijn eerste verhaal over Eefde heeft gemist...





Het is een bekend verschijnsel, zo heb je er nog nooit van gehoord en als je er dan voor het eerst van hoort, heeft iedereen het of heeft het er over. Meestal gaat het dan over ziektes of ander ongemak. Is er een taal dat voor dat verschijnsel een woord heeft?
Onlangs over kwam het mij met Eefde. Wel eens van Eefde gehoord? Een goede vriendin van mij ging er wonen. Ik had er nog nooit van gehoord. Het was in ieder geval ergens in het oosten van het land. Net over de IJssel de afslag nemen naar Zutphen. Natuurlijk gingen we een kijkje nemen zodra ze was geïnstalleerd. En net toen we de afspraak hadden gemaakt voor ons bezoek, begin januari, was Eefde ineens in het nieuws. De nieuwslezer zei dat een deur van een sluis in het Twentekanaal naar beneden was gestort. De belangrijke vaarroute tussen Enschede en Eefde was daardoor gestremd. Eefde, eindpunt van een belangrijke vaarroute. Eefde zeg maar het Rotterdam van Twente en ik had er nog nooit van gehoord.
Bij Eefde stroomt het Twentekanaal uit in de IJssel. Het zout van AkzoNobel wordt er over vervoerd zodat alle gemeenten in Nederland kunnen strooien bij gladheid. Het exportbier van Grolsch gaat ook via deze route naar zijn klanten. Het Twentekanaal was een werkverschaffingsproject. In de crisis van de jaren 30 probeerde men met de aanleg de hoge werkloosheid te bestrijden. Bij Eefde ging de eerste schop de grond in en na zeven jaar was het kanaal klaar. De bewuste sluis is van 1933 maar in 2004 gemoderniseerd. Hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren heb ik nog niet in het nieuws terug kunnen vinden. Duidelijk is wel dat de stremming leidt tot een grote economische verliespost. Volgens het Bureau Voorlichting Binnenvaart gaat er dagelijks 30.000 ton aan bulkgoederen door de sluis.
Wij voelden ons dus ware ramptoeristen toen we naar Eefde gingen. Bijna vanuit de achtertuin van mijn vriendin was de sluis te zien en de werkzaamheden die er gaande waren. We zijn ook nog even een kijkje gaan nemen dichterbij. Het is bijna niet voor te stellen dat er zo veel binnenvaart door zo’n smalle sluis gaat. De wachttijd voor schippers overdag, is tussen de drie en vier uur. Plannen voor een tweede sluis liggen al klaar. Het is te hopen voor de schippers en bedrijven dat ze nu versneld uitgevoerd gaan worden.
Mijn vriendin woont er trouwens heel mooi. De omgeving is prachtig. Ik kan me voorstellen dat het voelt alsof je thuis altijd op vakantie bent.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten